onsdag 31 augusti 2011

20. Fullt i verkstan.


Nya mekplatsen är knappt iordningställd, men genast så blir den ockuperad av mekobjekt :)
Ingen lyft här ännu, så här får bli jobb "ovanifrån" än så länge.





Astran minns jag inte vad den var inlämnad för....kamrem tror jag.
Mercan på lyften var det byte längsgående/bakre bromsrör på, ..jättekul jobb, hmpf.
Gick bra ändå ;)





Så här ska det vara i verkstan. Fullt ös, 3 bilar inne samtidigt, fast jag bara har 2 platser...hehe.
Vita Toyan i bakgrunden är nya "lånebilen". Får ny vattenpump här.





Den blå Fabian var lite rolig att få iordning på :)
Innan den kom till mig har den varit på 2-3 andra verkstäder, varav en var Skoda märkesverkstad.....utan att nån av dom hittat felet.

Hoppade o gick på känguru-soppa vid lågfart & lite gasläge.
Provkörde o kände genast vad som troligen felade.
Mycket riktigt....felkalibrerad spjällägesgivare. Blev till att demontera, öppna, operera lite, montera tillbaka, provköra.........som ny igen :))) Inga hopp eller ryck mer.

Skodaverkstan hade tidigare satt dit ny spjällägesgivare utan att upptäcka detta fel från tillverkaren. Dessa ska vara kalibrerade o klara när de kommer, men här var det fel från fabrik.
Utan att vilja verka alltför skrytig så törs jag säga att det kräver en del erfarenhet att direkt hitta dylikt fel. Problemet med märkesverkstäderna många klagar på,... gissar jag är att de har mest unga grabbar anställda. Ny-utexaminerade bilmekar kan fanimej inte ett skit om bilar...jag kan återge flera helt horribla exempel.......nästan så man blir mörkrädd...brrr.

Jaja, nog med egenberöm nu. Kunden blev hursomhelst helnöjd.....o jag också :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar