Som så ofta så har klossarna beckat fast så hårt så man måste slå loss dom från bygeln med hammare. Här hjälper det inte att bara smörja in o sätta tillbaka.
Mer åtgärder måste till, så loss med bromsoksbygeln och sätt fast i skruvstycket.
Här under glidplåtarna finns orsaken till att klossarna fastnar.
Rost bildas, sväller och bygger på, och tvingar glidmetallen allt tajtare mot klossarna,
som till slut inte kan röra sig längre.
Mejsel och hammare fixar bort rostskorpan här under.
Ibland kan det vara 3-5 tiondels millimeter tjockt med rost här, och rostbitar flyger vida omkring när man knackar bort det, så det är skyddsbrillor på som gäller.
Rostskorpa bortknackad....nu en omgång med stålborste, sen på med kopparpasta.
Glidplåtarna stålborstas rena, alt. byts, sen kopparpasta även på dessa.
Samma procedur på klossarna, sen ihop med allt, = som nytt igen:)
Skivorna fram får sig en omgång av hammaren för att avlägsna rost, eller byts om dom är slut.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar